fredag 2 november 2018

Våra båtar 10: Josefin

En långvarig besatthet av folkbåtar kan ta sig olika uttryck hos olika personer. Somliga håller sig till en enda pärla och renoverar den kontinuerligt. Andra byter ständigt båt. Själv har jag skaffat flera stycken.

Josefin, till vänster i bild,  forsar fram under årets upplaga av Saxen, vår årliga folkbåtsregatta.

Det fina med att bara ha en enda båt som man seglar mycket och länge är det att man liksom växer ihop med den. Den blir en del av en själv. I alla fall om man tycker om den till att börja med. Om man har många båtar så åtnjuter man den ståtliga synen av den egna flottan. Men man kanske inte får så där värst intima förhållanden till de enskilda båtarna. Så är definitivt fallet med min folkbåt Josefin. Hon är hur fin som helst och ett utsökt bygge. Men jag har faktiskt bara seglat henne en enda gång. En kort tur dessutom.

Josefin, med 1266 i seglet, rundar första märket i Saxen. Lägg gärna märke till den underbara fyren "Saxemara Övre" på holmen i bakgrunden. Som en moraklocka står hon och blinkar Q på sitt lilla berg.

Josefin är byggd på Ryhls varv i Åhus 1968. Ett fint bygge i lärk. I min ägo har hon varit i under två år, och om sanningen skall fram så har jag inte haft tid att riktigt fixa till henne. Bland annat så är hon i skriande behov av en omlackering på överbygget, och detta skulle jag ha gjort i somras. Men inte fan hann jag det, och hon gick ut i chartertrafik i ett ganska solkigt lackskick. Icke desto mindre var hyresgästerna mycket nöjda efter en vecka ombord på henne. Hon är en mycket bra folkbåt.

Inga kommentarer: