måndag 5 november 2018

Våra båtar 12: Savage Rose

Sonya IV blev hon döpt till då hon byggdes 1967 i Silkeborg, Danmark av båtbyggare Murer Poul Wilkens. Mannen som troligtvis namngav henne var försatt ägaren, Svend Eduard i Århus. Jag har aldrig begripit mig på namn med nummer. Kungar verkar vara förtjusta i det, likaså båtägare. När jag köpte just denna båt i somras av Peter Andersson i Åhus så hette hon Sally. Efter en titt i danska Folkebåts Register så hittade jag snabbt originalnamnet. Sonya IV. Hur mycket jag än gillar att ge båtar sina ursprungsnamn åter så har jag svårt för Sonya IV. Kanske inte lika svårt som jag hade för Grisslans gamla namn "Snuppan". Men i alla fall. Som jag skrivit tidigare så fastnade jag istället för ett namn hon burit ett par korta år i början av 90-talet: The Savage Rose. Jag får anta att hon gavs detta namn efter den danska psykedeliska rockgruppen med samma namn, och som utkom med sin första LP just 1967.

Bilden av sommaren: en folka i lagom bidevind. 

Jag fattade tycke för denna lilla folkbåt redan under första seglingen med henne, från Åhus via Hanö till Saxemara. Hon är lätt byggd och utan krusiduller. Plastat tak och däck ger tät båt, och avbärarlist/fotlist och durkar av olackad teak gör henne lätt att underhålla. Inredningen är praktisk men sparsmakad. Att hon sedan såldes med två nästan helt nya segelställ gör inte saken sämre!

En annan bild av sommaren: mustaschprydd folkbåtsseglare i hawaiiskjorta.

Förre ägaren såg till att få henne inmätt i Sverige som F-1397. Gamla danska numret var D-496. Man vet aldrig varför man gillar en viss folkbåt mer än en annan, men The Savage Rose är en av favoriterna hittills. Det är något enkelt och rättframt med henne som gjorde att jag kände mig hemma i henne på direkten.Jag ser verkligen fram emot att få pyssla om henne till våren.




Inga kommentarer: