tisdag 6 november 2018

Vardagsbilder

En hoper bilder ur vardagen på varvet. Höst 2018.

Ran, äldsta bevarade fritidsbåten byggd på Saxemara, tas upp på lilla slipen för vintern. Egentligen är denna slip, i synnerhet dess bana, för klen för en så pass tung båt. Hon har spårat ur åtskilliga gånger, men efter årets reparationer (nya slipers och skruvar under vattnet) så verkar det hålla riktigt bra.

Regnér i Trolleboda vill ha nya avbärarlister. Det får han också, i ek. Nybasat, och med trallskruv och plywoodbrickor som håller listerna på plats tills de svalnat. Mycket enklare än att försöka tvinga dit dem.

Ute vid bron till Funkön kollade vi på en gammal Albin O2:a som var till salu. Kanske blir affär. Det svåra med begagnade albinmotorer är att man aldrig kan veta hur pass upprostade de är invändigt i kylkanalerna. Det är topplocket som ger upp först.

Malin och Ran. Gösta spolar botten i bakgrunden. Inte mycket påväxt inne i Saxemaraviken som sannolikt inte är så värst salt. Ett grönt slem och ett par enstaka tulpaner är det enda.


Pax åker upp på lilla slipen. Slutstation för denna järnväg är Skjulet. Ett underbart ruckel med rostigt plåttak. På somrarna tjänar det som festlokal.

Flundregarnen som snart skall tjänstgöra som sikgarn. I december kommer de läckra små liven in till kusten och börjar leka.


Det ständiga samtalsämnet är vattenståndet. "Idag är det mycket vatten i havet" eller "Idag vetefan var sjön har tagit vägen". På bilden har högvattnet slukat land och bryggor. Det är faktiskt ganska fördelaktigt i upptagningssäsongen. Då flyter båtarna lätt upp på slipvagnen, "rallen".

Sommarens sista bortkastade ölburk fiskas upp från under bryggan medan Kjell och Gösta placerar den avmastade Däkan på slipvagnen. Gösta är ordförande i Föreningen Allmogebåtar Blekinge som äger sagda båt. Medlemskap häri rekommenderas starkt.


Kjell, Gösta och Malin redo för att ta en fika efter att Ran pallats av från vagnen. Lägg märke till "passformen". Båten är i princip lika lång som Skjulet är brett. Det gäller alltså att få henne precis mitt på vagnen vid upptaget. Annars blir det till att göra om.

Om någon undrar, så är det på detta sätt man lastar av båtar från en slipvagn. Med en helt vanlig domkraft, och en ände i taget. Palla under, stötta och dra ut vagnen. Klart! Fungerar lika väl på småbåtar som på 12-tons-bjässar.

Malin på min kära International Harvester IH523. Renoverandet av densamma fortskrider lite då och då. Nymålad och grann. Nu väntar byte av bromsar och ventilpaket. Sedan är det dags att slänga på den nylackade motorhuven.

Tro mig när jag säger att det tog lång tid att hitta nycklarna som jag slarvade bort idag. Efter en rejäl stunds fruktlöst sökande slog det mig att de kanske hade fastnat i de gamla flundregarnen som hänger på väggen i skjulet. Ett riktigt desperat long shot, javisst. Men mot all förmodan hängde de faktiskt där.


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner en person som har en begagnad Albin O-2 i mycket fint skick. Den är helrenoverad av en duktig mekaniker och nu till salu om intresse finns.

Vänliga hälsningar

Johan