torsdag 8 november 2018

När slutar båten att vara båt?

Träbåtar byggdes sällan för evigheten. Bruksbåtar tillverkades för att hålla några tiotals år i fisket, fritidsbåtar byggdes åt rikt folk som ägde dem tills de blev omoderna. Då tog mindre kapitalstarka krafter över och höll dem vid liv så länge de orkade.

Jaktkanoter tillhör brukskategorin i östra Blekinge, och de som byggde dem hade säkerligen inte räknat med att de skulle vara i bruk femtio år senare. Men det finns en liten hoper kanoter som fortfarande håller. Nu har antalet minskat med en.


Luens sista färd. På bilsläp till Mårtenssons på Östra Hästholmen där hon en gång blev byggd. En lite sorglig sak egentligen. Jag blir allt lite vemodig när jag tänker på den lilla båten, och föreställer mig hur den gör sin allra sista tur över havet som passagerare ombord på Yttre Park-färjan.

Luen (blekingskt ord för pojk; en lue, flera luar) byggdes på Mårtenssons Båtbyggeri på Östra Hästholmen utanför Torhamn. För en sisådär fem år sedan fick han ett nytt ribbdäck signerat Fredrik Bleckman. Därefter skänktes han till Föreningen Allmogebåtar Blekinge (FABB) som sedan dess haft den vid min brygga i Saxemara.

Jaktkanoter är enkelt och klent byggda för att vara lättrodda. Den tunna bordläggningen gistnar därför tämligen snart, och i och med det är läckandet igång. Efter en tid så når båten sin slutstation. Luen sjönk var och varannan dag. Hon var alldeles hopplös att ro och segla eftersom halva tiden gick åt till att ösa. Då hjälper det inte med ett nytt däck.

Efter sin sista torrsättning fick Luen ett sista, hedrande uppdrag. Till vänster i bild hänger han som ljuskrona över bröllopsgästernas bord i stora varvshallen. Vacker var han, lilla Luen.

Därmed är kanotens öde beseglat, och den lilla krabaten återbördas till platsen för sin tillkomst, alltså Östra Hästholmen. Där får hon ligga under bar himmel och sakta återföras till naturen.

En större och mer värdefull båt hade man kanske lagt ned tid och pengar på, och renoverat till användbart skick. Men en så här liten bruksbåt... bättre att bygga en ny.

Jag ligger nu plus minus noll vad gäller inflytandet över antalet jaktkanoter på jordklotet. Luen har jag förpassat till historien, och Kajsa Kavat har jag satt till världen.


En nybyggd Kajsa Kavat ros för allra första gången. Saxemara 2016.

Inga kommentarer: