Länge har hon dväljts i Saxemara Båtvarvs lilleverkstad, och nu är det äntligen dags för en slutspurt. Denna blekingseka är 18 fot lång, byggd på uppmätningsritning av Bertil Andersson. Förlagan byggdes på Joggesö utanför Karlshamn, och detta original finns faktiskt fortfarande kvar. Som museiföremål i just Karlshamn.
Som exempel på oändligt tidskrävande detaljer som innefattar mängder av moment: aktertoften i två delar för rorsman. 16 mantimmar, alltså en hel arbetsdag för två personer. Och då är den inte ytbehandlad.
Sista veckorna har hon försetts med essing, avbärare, stävkraft, durkar, aktertoft och roddartofter mm mm. Märkligt nog är dessa, till synes banala, snickerierna enormt tidsödande. I alla fall om man har höga ambitioner. Och det har ju vi!
Längst fram på i princip alla träbåtar sitter den lilla trekantiga ekbiten som kallas stävkraft. En av varvets, nu pensionerade, gamla trotjänare tittade som vanligt förbi häromdagen och noterade att sagda stävkraft satt riktigt bra på plats. Samt lade till att den förr kallades "vrångkläppen", eftersom det var den jävligaste biten att passa in.
Skrället skall i alla händelser vara leveransklart till jul. Så närmaste veckorna väntar roderbeslag, rorkult, tullapinnar, rigg, åror och en jävla massa ytbehandling och finjusteringar. Sen skall hon ut genom dörren! Plats i Lilleverkstan ges då åt nästa nybygge: ett styck 13 fots jaktkanot av finaste sort som skall levereras till våren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar