tisdag 9 februari 2010

Mallar

För att båten skall få rätt form så måste man tillverka mallar. Dessa tas ut ur spantrutan på ritningen. Först görs ett utslag i full skala på papp eller masonit, varefter man klipper ut den och överför till en bräda eller plywood. På mallarna märker man ut kvl, konstruktionsvattenlinjen, och relingslinjen. När sedan resningen, alltså köl och stävar, står i våg skruvas mallarna på plats och justeras i höjd så att kvl verkligen ligger i våg och linje.

Mallarna i lod och våg. Nästa steg är att justera dem så de står vinkelrätt mot kölen och fixera även yttre överkanterna med läkt. Mallarna skruvas i kölen med vinkeljärn och plåtskruv. Skruvhålen måste, sedan mallarna avlägsnats, borras och limpluggas för att inte röta skall få fäste.

Slutligen justeras mallarna i lod och våg med vattenpass och fixeras med läkt. Det är viktigt att mallarna sitter rejält, eftersom borden skall böjas runt dem. Börjar mallarna eller resningen rubbas ur läge så blir inpassningen i stävarnas spunning problematisk. Ett tips när man skruvar fast läkten är att loda även den. De blir användbara då man behöver syfta eller passa in bottenstockar o s v.

Nästa steg blir att kontrollera båtens form, att se om linjerna "turar", d v s har mjuka linjer och inga konstigheter som bucklor och knyckar. Detta görs med s k rin, läkt, som fästs i stävarna och sveps över mallarna där borden sedan skall vara. Hur noga man än har gått efter ritningen, så får man ändå alltid göra justeringar här. Detta att ria, eller tura, båten efter eget tycke och smak gör att båtar som är gjorda efter samma ritning ändå blir unika. Det är viktigare att båten turar än att ritningen följs till punkt och pricka. Ritningen ger båten dess huvudsaklig form, båtbyggaren ger den dess personlighet. Halleluja träbåtsamen.

Inga kommentarer: