En träbåt i bra skick däremot kräver bara marginellt mycket mer jobb än en modern plastbåt. Om den dessutom har målat skrov, som min folkbåt, istället för fernissat så är det inte så stor skillnad. Det som snarast skiljer en gammal träbåt från en modernare skapelse är komforten. När folkbåten kom till på 40-talet ansågs den vara en perfekt båt för en familj att semestra i. Idag anses den för trång för en liten karl med en tax, och få skulle ens drömma om två veckors semester med äkta hälft och barn i en folkbåt.
Personligen tycker jag inte att det roliga med sjöliv och segling består i kylskåp, dusch och gigantiska batteribankar. Jag gillar verkligen det lite campingbetonade med folkan och att man kommer så nära vattnet under seglingen. Det är förjävla gött att krypa in i den lilla ruffen och tända fotogenlampan! Inget man åker jorden runt med, förstås, men i våra hemmavatten är det perfekt. När man bara sticker 1,20 djupt så kommer man verkligen till varsomhelst, och det finns alltid en plats över i naturhamnarna.
Om man gillar att hantverka en smula, så är folkbåtsrenovering ett riktigt lagom projekt. Särskilt som den har en enkel grundkonstruktion och att storleken på båten gör projektet överskådligt. Jag läste en gång att någon skrev "Oroa dig inte, skaffa en träbåt. Är du inte händig så blir du." Och det stämmer verkligen! Renovering av en träbåt innehåller en helt otrolig mängd olika moment, av vilka inga i sig är särskilt svåra. Men att behärska alla tar tid. Därför är det gängse rådet: gör det! Men ta dig inte an för stora saker på en gång, för då ledsnar du och den blir stående på land.
Om man gillar att hantverka en smula, så är folkbåtsrenovering ett riktigt lagom projekt. Särskilt som den har en enkel grundkonstruktion och att storleken på båten gör projektet överskådligt. Jag läste en gång att någon skrev "Oroa dig inte, skaffa en träbåt. Är du inte händig så blir du." Och det stämmer verkligen! Renovering av en träbåt innehåller en helt otrolig mängd olika moment, av vilka inga i sig är särskilt svåra. Men att behärska alla tar tid. Därför är det gängse rådet: gör det! Men ta dig inte an för stora saker på en gång, för då ledsnar du och den blir stående på land.
Vissa framhäver "kulturgärningen" i att vidmakthålla en gammal båt. Men jag bryr mig inte så mycket om det. Jag gillar sjöliv och segling, och jag gillar att arbeta med händerna. Och viktigast: jag gillar att se resultatet av arbetet! Det går knappt att beskriva hur belönande det känns att se ett utdömt, läckande skrälle som när presenningen faller en vinter senare har blivit en pärla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar