söndag 25 maj 2008

Nya snygga förluckan

Visserligen har jag inte haft så mycket tid till renoveringar denna vinter, men det som jag gjort har varit desto trevligare! 06-07 gjordes alla de riktigt trista grejerna med skrapning, rivning, skruvbyte, omnitning och nybygge av diverse sönderfrusna eller rötskadade delar. Men i år har det varit möjligt att satsa på sådant som är roligare! Bl a byta ut grejer, inte för att de är dåliga eller påverkar sjövärdigheten, utan för att de är fula. Som t ex det ohyggliga monstrum till förlucka som någon skojare flängt ihop någon gång på 80-talet. Som synes en ram av mahogny och en tjock plexiskiva, med tiden rejält ful och krackelerad. Fördelen med denna lucka är ljusinsläppet -utan fönster blir det mörkt som i en smedröv i förpiken.



Det blev alltså till att bygga en ny lucka i massiv mahogny. Ljusinsläppet sker genom en 23 cm ventil, med mässingsram och "glas" av 6 mm Lexan (som jag absolut rekommenderar framför plexiglas. Lexanet är lättarbetat och spricker inte vid sågning. Dessvärre är det ganska dyrt...)


Jag valde en konstruktion med karmar som går ned om och omsluter sargarna, och med tätningslister (ej med i bild). Det kommer kanske inte att klara av rejäla överspolningar utan att läcka, men jag tror det blir minimalt.



Trots den kraftigt minskade storleken på fönstret så är det ljust och fint i förpiken. Och nog blev det ett lyft för utseendet?

Inga kommentarer: