onsdag 1 december 2010

Bråda dagar!

Katla är numer försedd med bottenstockar, spant, balkvägare och däcksbalkar. Och sedan i eftermiddags även med skarndäck på bägge sidor. Det skall vara klart om tre veckor, så det är bra fart på bygget just nu!

Dyrt, men värt priset -syrafast rostfri träskruv. Alla som brottats med gamla kassa mässingsskruvar skriver under på att de extra hundralapparna de rostfria kostar är väl använda. Mässingen går åt skogen snabbt i ekens garvsyror.

Underlaget till däcket, alltså balkvägare, knän, stävkrafter och däcksbalkar färdigställdes nyligen. Som en extra, men aningen tung, lyx byggdes dessa delar helt i prima ek. Furu är annars det vanliga här. Den lilla snipan börjar alltmer framstå som en stridsvagn. Hon är redan oerhört stum, och ännu styvare blir hon när däck och sarg kommer på.

Underlaget till fördäcket. Lägg märke till att balkvägarna är infällda och skruvade i stävkraften. Originalritningens balkvägare slutade innan fördäcket. Denna konstruktion gör fören betydligt styvare. På förlagan (byggd på Mårtenssons, Hästholmen, 1982) saknades även de på bilden synliga två förligaste spantparen.

Katlas förlaga var betydligt klenare byggd. Det rörde sig om en enklare fiskebåt med sump. Däcket var av gråmålade granbräder, utan mittfiskar och utan skarndäck i för och akter. Min och Johans ambition har aldrig varit att bygga en kopia av denna lite simplare bruksbåt, utan att göra en liten snipa såsom vi vill ha den. En liten vacker leksak med både motor, segel och åror. Katlas däck blir i mahogny, med ribb av kärnfuru; samma som i skrovet.

Underlaget till Katlas akterdäck. Knäna är tidsödande arbeten. De skall passas in mot ytor som är allt annat än raka. Tålamod är dock nybörjarens dygd, och efter en dags hyvlande och penslande med linolja så sitter de på plats.

Uppmätningen av förlagan är dock gjord av en man av andra åsikter. Bertil Andersson, en av Sveriges mesta dokumenterare av traditionella träbåtar, har gjort ritningen. Låt mig säga att han är en man med öga för, och vurm för, det autentiska i dessa allmogebåtar. Då han av en kollega ombads avge ett utlåtande på Katla så blev svaret artigt men undvikande: "det är fint virke i den". Vi har, som sagts, inte varit särskilt trogna mot ritningen, och detta undgick inte denne mans falköga.

Undertecknad i färd med att skruva fast Katlas styrbords skarndäck. Det skruvas i karveln, i översta bordet och i balkvägaren. Lägg märke till de gräsliga kläderna: ett tecken på att vintern är här. I Slup & Barkasskjulet finns ingen värme. Sakta men säkert kyls kåken ned, för att snart vara helt utkyld. En gissning är att det är minusgrader inomhus om några veckor.

2 kommentarer:

Buster sa...

Var köpte du skruven? Ett ställe att rekommendera kanske?

/J

Niklas Nyström sa...

Tjenare!
Skruven är beställd genom Battsam i Karlskrona.
/Niklas