måndag 29 november 2010

Ett odödligt namn!

Just som undertecknad och kollegan Johan Nilsson som bäst lägger däck på den ombloggade 14 fots motorsnipan så slår det mig att hon nu är såpass mycket båt att hon behöver ett namn. Ingen båt har jag tidigare lagt, och kommer kanske aldrig att lägga, ned så mycket själ i som i denna lilla snipa. Få ting bär på så många minnen av bra och dåligt. Hon är full av konnotationer, den lilla gumman. Kort sagt så är hon byggd under den i särklass besvärligaste perioden i mitt liv.

Därför skall hon för alltid och evärdeligt heta Katla! Måtte hon möta med- och sjögång på havet, och måtte hennes bordgångar och svepspant leva uti hundrade år! Och sedan bytas mot nya.

Till de nära och kära som begriper det djupt komiska i detta namn säger jag: måtte vi för alltid därom tiga!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bugar mig djupt av respekt för denna fantastiska namngivning! Länge leve Katla!

Anonym sa...

Kul kille som karvar Katla ur kärnfura. Det vore roligt att se fler bilder på byggets framskridande om du har.
Ser fram mot sjösättningsbilder vad det lider.

F-235