torsdag 1 juli 2010

Grisslans sextioårspresent - en ny mast

60 år är gammalt för vilket fordon som helst och för en enkel fritidsbåt är det en, i mina ögon, imponerande ålder. De byggde bra saker helt enkelt! Nåväl, nu är den gamle masten utbytt mot en nygammal (se tidigare inlägg).

Nyrenoverad, nygammal mast på plats. Ytan består av 5 lager Schooner och två lager Epifanes. En inte oäven metod; de första lagren torkar snabbt och klaras av på fyra dygn, och de sista ger den rätta glansen och uv-skyddet.

Trots att Folkbåten är en entypsbåt så förekommer tydligen vissa avvikelser båtarna emellan. Detta fick undertecknad och en medhjälpare erfara. Vid en jämförelse, med de båda masterna liggande sida vid sida, befanns Grisslans originalmast vara omkring 30 cm längre. Detta medför alltså att bommen hamnar något lägre på Grisslan när den nya masten är monterad. Ytterligare en skillnad låg i hur högt upp fiolstaget, och därmed även vant och förstag, satt på de bägge masterna. Ställda inför ett valet att antingen flytta upp fiolstaget eller att korta av vant och förstag valdes det förstnämnda. Vajerändarna är försedda med talluriter (pressade hylsor). Att klippa bort dessa och splitsa fast kausarna högre upp är ett riktigt hästjobb för en amatör, och dessutom dumt när man har snygga och funktionella talluriter. Slutligen kan jag konstatera att Grisslan fått ett smäckrare utseende med sin nya, tunnare mast.

Spridarna till fiolstagen var på Grisslans gamla mast helt i galvat järn. Den nya är en hybrid, spridare av ek och en rostfri stång dem emellan (inte monterad på bilden). Kanske inte lika hållbart, men definitivt oerhört mycket snyggare!

5 kommentarer:

Anders sa...

Wow, stiligt värre med en ny pinne! I vilket skick var den gamla eftersom du bytte? Bilden av nya masten påminner mig litet om hur vi skrapade rent Kåres vitmålade 1992, och fick fram något som såg helt nytt ut - färgen hade tagit otroligt väl hand om träet. Att sedan master skiljer sig litet från båt till båt kan Kåre bekräfta - egentligen skall fiolens montagepunkter ligga på jämna tredjedelar längs masten med nedre infästning en tredjetel upp och spridaren på två tredjedelar. På Kåre stämmer absolut nada. Men hon är glad ändå.

Trevlig fortsatt sommar!

Anders sa...

PS! Det ljusare nåtet i infräsningan på mastens styrbordssida, är den för lanterneledningarna? Fräste du upp det själv?

Nyström sa...

Hej Anders,
den inlimmade listen är där för att rädda en limskarv som började ge sig. Den var dålig ett par-tre mm in. Själva fräsningen var något av ett äventyr... Gick dock hur bra som helst med en bräda, fyra enhandstvingar och två träbitar med ursågning i samma profil som masten.

Den gamla masten var egentligen mest ful... Felet bestod i att masttoppen var av och tillfälligt limmad, och i att limningarna i höjd med däcket börjat dela på sig. Hade alltså gått att laga, men jag kom över den nya billigt. Så att så blev det!

Ha det gött med Kåre!
/Niklas

Anders sa...

OK. Har du fräst och nåtlimmat längs nästan hela masten, eller bara partiellt?

Nyström sa...

Den är bara limmad där det behövdes, och det var från däcket och upp till ca halva masten. Skadorna utgick från däcksgenomföringen, liksom på min gamla mast, så gissningsvis gör man bäst i att hålla efter den regionen ordentligt.