torsdag 10 oktober 2013

Om den fantastiska plasten och om vårdkrävande trädetaljer

Förr i tiden, då plasten var ny, så hade man ingen aning om hur bra den faktiskt är. Man hade dessutom dålig koll på dess möjligheter. Plastbåtar kan, som vi nu vet, ges helt sagolika former. Med plast kan man, kort uttryckt, göra grejer som man inte kan göra med trä. Men det visste man inte förr.

Här är ett exempel på riktigt gammeldags plastbåtsbyggeri. Ett klinkbyggt plastskrov som förses med konstruktionsdetaljer som helt och hållet kommer från träbåten: essing, avbärare, stävkraft och knän. Här renoverade och delvis utbytta. Lägg också märke till den pensionärsvänliga nya stegplattan!

Tag några populära tidiga plastbåtar som exempel: Albin Vega och Albin 25. Bägge dessa konstruerades av Per Brohäll. De är bägge två fula som stryk. De är dessutom byggda precis som gamla träbåtar. Skrov, däck och en överbyggnad med doghouse.

I våra dagar har designen vidareutvecklats, och moderna båtar ges ett mer samlat utseende. Om man sedan tycker det är snyggt eller fult, det kvittar. Men moderna designers har onekligen avlägsnat sig ifrån linjer och utseenden som i mångt och mycket grundade sig i det gamla byggmaterialets, träets, begränsningar.

Ytterligare nya trädetaljer på denna arkaiska skapelse: ny akterspegel av tjock furu i bakgrunden. I förgrunden en knape i ek som bultats i essing av mahogny.

Vi som älskar träets begränsningar... eller nja... fel uttryckt. Vi som älskar de linjer som träet snarare främjar, är ofta svaga för trädetaljer även på plastbåtar. En modern plastsegelbåt som förses med lite trädetaljer på rätt ställen ter sig i våra ögon genast mycket vackrare och mer inbjudande än den som -även om båten är densamma- är helt i plast.

Vi träbåtsägare är högst medvetna om våra båtars ständiga behov av omvårdnad. Så är sällan fallet med plastbåtsägaren, och därför ser man ofta teakdäck, relingslister i mahogny eller rorkultar av ask i ett bedrövligt skick. En plastbåt med träöverbyggnad blir snabbt ett vrak om den inte fernissas ordentligt. Att byta ut en sönderruttnad ruff är dyrt som tusan, och få klarar ut att göra det själva.

Jag skulle ändå vilja uppmuntra till köp av renoveringsobjekt med plastskrov och träöverbyggnad! Plastskrovet är ju oftast utan behov av särskilda reparationer, och när man väl snitsat till överbygget så står man där med en riktig pärla. Det är ibland svårt att se om det rör sig om en träbåt eller en plastbåt med träruff. Jag drar mig till minnes följande episod:

Det enda som skvallrar om att detta inte är en riktig träbåt: eftersom akterspegeln av furu är limmad/bultad mot en akterspegel av plast, så behövs inga knän.

Vid ett tillfälle då jag seglade med min vitmålade folkbåt Grisslan så mötte jag en karl på en brygga. Han slängde ett öga på båten och sa att han tyckte att överbyggnaden i trä var riktigt skaplig, och att det var synd att resten av båten var av plast. "Annars hade den varit riktigt snygg". Jag upplyste honom om att skrovet inte är av plast utan av vitmålad furu.

Inga kommentarer: