fredag 2 september 2011

En gången sommar samt något om sjöfylleri

Visst är det trist att sommaren tar slut, men för träbåtsentusiasten innebär det ju också början på den roliga renoveringssäsongen. Och för undertecknad är projekten storslagna denna vinter. Grisslan skall få några nya bottenstockar, kölbultar och spant och skall dessutom fräschas upp i kölsvin och på däck. Albin 25:an Klara skall få ny inredning i mahogny. Och slutligen så skall 14' snipan Katla färdigställas och riggas. Mer om detta på bloggen i vinter!

En av sommarens mycket få resor med Grisslan, och här mår man som en kung -med rorkult i ena näven och pilsner i andra.

Sommaren 2011 var dock inte Grisslans sommar. Inalles blev det två småseglatser: en weekend i Borgholm och en kort tur i skärgården. De tre veckors segling jag ändå avnjöt företogs på andras båtar, och dessutom mot betalning. Det är billig semester det! Förutom den i förra inlägget beskrivna och äventyrliga seglingen med S/Y Unruly (ligger numer i Lomma och är omdöpt till X-Box) så blev det en leverans av en Jeanneau 36:a från Mollösund till Ystad i augusti.



Juni och ett soligt Borgholm. Jonte och Jonas i högform. Fördelen med en liten båt som Folkbåten är att man alltid kan klämma in sig någonstans även i en full hamn. Här ligger hon tryggt förtöjd precis invid Strand Hotell.

Sagda resa är min första leveranssegling inom rikets gränser. Och jag må säga att det var en fin sådan! Skärgårdarna utanför Orust, Tjörn och Göteborg är i sanning natursköna, trivsamma och omväxlande. Utan att överdriva vågar jag också påstå att vi fick smaka på omväxlande väder. Första dygnet prickade vi in "det västsvenska regnkaoset" och er käre båtbloggare har aldrig någonsin varit så dyngsur. Andra dagen: laber skärgårdsvind och mulet. Tredje dagen bjöd på pinkryss utanför Halland med ett par fina "squally showers" och ganska hög sjö. Fjärde dagen ett vindstilla och milt Öresund. Femte och sista dagen bjöd på 5-6 m/s slör och det mest strålande solsken längs en vacker sydkust. Då båten visade sig ha en del brister och krävde ideliga stopp vid varv och marinbutiker, så blev det ingen trist sträcksegling. Och eftersom underhåll och inköp måste göras på dagen så blev det rejält med helskön nattnavigering med fyrar och ljusbojar (den som ännu inte vågat ge sig i kast med nattsegling bör göra det omedelbart). Kort sagt: en perfekt resa!

Helnöjd deliveryskipper på "Flamenco" med (vad jag tror) Rörö i bakgrunden. Denna Jeanneau 36:a från 1992 är en kalasbra båt. Inte världens snabbaste, men i princip lika bred som lång, stabil som en pråm och rymlig som en hall. Perfekt familjebåt, alltså!

Den uppmärksamme kanske har lagt märke till att det ofta finns en pilsner nära till hands på flera bilder här i bloggen. Nu är det dags att avliva en myt! Det hävdas att sjöliv och alkohol inte hör ihop. Detta är helt enkelt fel. Hävdar man det så har man aldrig varit till sjöss. Det riktiga är snarare: sjöliv och fylla hör inte ihop. Att dricka ett par bier under en dags segling är inte fel. Hur vågar jag då hävda detta? Jo: biltrafik och sjötrafik är inte jämförbara. I en bil är det viktigt att kunna reagera blixtsnabbt då farterna är höga och marginalerna är små. Bara ett par droppar alkohol kan betyda katastrof i en hastig situation. På en båt är farten oftast (men inte alltid) låg och utrymmet stort. Nolltolerans är helt enkelt inte försvarbart där. Dessutom spelar det stor roll var man är. Med en segelbåt på öppet hav kan du knappast orsaka några olyckor även om du t o m är en smula påverkad. Med ett fartmonster i ett trångt sund, däremot, kan du ställa till det rejält. Lagen har hittills varit fiffigt utformad och har tagit hänsyn till skillnaderna, och en promillegräns likt den vi har på vägarna har inte varit aktuell. Ibland får man via media eller t ex KBV intrycket att sjölivet är rena vilda västern, där stora dyra båtar med packade förare regelbundet krossar oskyldiga kvinnor och barn i väldiga kollisioner. Jag vill inte förminska de tillfällen då sådant verkligen sker, men statistiken säger något helt annat. Antalet kollisioner som krävde insats från sjöräddning eller liknande låg 2007 runt tio stycken. Det är få om man betänker att Svenskarna äger ca en miljon båtar.

En kylslagen och vindstilla julimorgon utanför Hollands kust. Transportsegling innebär en hel del motorgång eftersom man varken har tid eller råd att ligga och vänta på gynnsamma vindar. Oväder, däremot, undviker man om det går eftersom grov sjö och kraftiga vindar kan gå illa åt kundens båt.

Märk väl att jag inte vill göra mig till förspråkare för sjöfylla! Nej, nej. Jag förespråkar snarast nyansering och verklighetsförankring. Det är dumt att med en ogenomtänkt lagstiftning göra vettiga och måttfulla människor till kriminella.


4 kommentarer:

Per "Valrossen" Nolborn sa...

Helt rätt en pilsner i ena handen o rorkulten i andra,är livet på en pinne.Fy fan va gött!! O min broder glöm ej att en sjöman utan tatuering är som ett skepp utan grogg inte sjövärdigt!!!

Nyström sa...

Ja tammejfan! Det är hög tid för en tur till tatueraren :)

Ola Ljungberg sa...

Alla på båten kan haffas. www.båtfolket.se

Anonym sa...

Klockrent inlägg :-))

//JW