fredag 15 augusti 2008

Segla själv

En folkbåt går alldeles utmärkt att segla utan gast. Men det finns ett par detaljer som gör det hela mycket lättare. Svårigheterna som finns är enkla att ta sig förbi.

Det knepigaste är att få upp och ta ned storseglet. Först och främst skall man se till att dra ned fallen via block till sittbrunnen, eftersom man verkligen inte vill gå upp på fördäck ensam i hårt väder. Nästa detalj är att få kontroll på bommen. När man hissar seglet så åstadkommer en bom som vilar på rufftaket en dålig vinkel för införandet av mastliket i rännan. Det blir tungt att hissa, och blåser det så kan det rappa ur, och risken finns att man spräcker rännan (mycket svårlagad). När det sedan skall ned så faller bommen ned på rufftaket med en smäll, och sedan är det nästan lika trögt att ta ned som det var att hissa.

Ytterligare ett problem finns, och det är att segel med replik (som alltså saknar travar och således inte sitter fast i masten) tenderar att blåsa i sjön när det lämnar rännan och bilda en stor besvärlig säck.

Lösningen på dessa problem är: dirk, Lazy Jacks och införingsrulle för liket.

Dirken kan sättas an antingen vid fiolstaget eller i masttoppen, i båda fallen via ett block. Båda lösningarna har sina nackdelar. Vid masttoppsmontaget utsätts masttoppen för en konstant last och den riskerar att bli permanent böjd, med konstant segeltwist som följd. Med dirken längre ned är det lätt att lattorna fastnar i den då man hissar. Jag föredrar dock det senare, som löses genom att verkligen ligga i vindögat vid hissandet.

Lazy Jacks förhindrar att seglen blåser i sjön och tillåter dig att vänta med att beslå det tills du har tid. Mycket skönt! Köp absolut inte färdiga Lazies, det är dyrt och onödigt. Kolla istället en monteringsanvisning och skaffa lösa delar billigt på Biltema och liknande.

Sista detaljen är helt oundgänglig, nämligen införingsrullen. Har du inte en -så köp den nu! Finns hos Folkbåtscentralen: http://www.cubitmedia.dk/cruiser/?p=productMore&iProduct=118

Klicka för större bild. Här syns principen för Lazy Jacks och dirk, som båda sitter an i masten i höjd med fiolstaget.

Nästa grej är viktig: nämligen att ha möjlighet att släppa rodret kortare stunder. Man måste ju gå på muggen ibland, eller bara hämta något i ruffen. Vilket är helt omöjligt utan ett ordentligt roderlås. Mitt är av modellen "Tiller Lock" och bygger på friktion, och har gjort underverk för styrandet. Inte bara kan man släppa rodret kortare stunder, man kan också låta låset avlasta armmusklerna då roderkrafterna blir stora.


Höj rorkulten och den låses i läge. Sänk den och den löper fritt. Kanske inte det vackraste som finns, men oerhört praktiskt.


4 kommentarer:

Makke sa...

Med dirken har jag löst på ett ytterligare sätt. Genom en lina med en schakel på från akterstaget på ca 15 cm som man kan knäppa fast på bommen för att hålla den uppe. Det tyckte jag var enklare än en traditionell då man når den enkelt från sittbrunnen.

Nyström sa...

Funkar det bra? Jag hade tankar på att göra likadant, men föreställde mig att det kunde bli besvärligt om man får en sidvind just då man hissar eller tar ned seglet.

Henrik sa...

Hur har du gjort med dins Lazy Jacks, kan du spänna/slacka dem? I så fall gör du det på den delen som sitter på bommen eller den som sitter i masten? Har du dragit linorna under bommen till andra sidan? Hur då för att inte få för mycket skav mot bommen? Ja, det är många frågor men jag gillar att fråga flera gånger och kanske bara borra en gång.
Jag har dirken på samma sätt som Makke, och ja, det kan bli besvärligt i sidvind men oftast ligger man nära vindögat så det brukar lösa sig.

Nyström sa...

På bommen sitter linorna genom linlöpare och in i clamcleats. De går inte under bommen. Jag har inte sett att de skulle ha skavts nämnvärt i linlöparna. Nackdelen med mitt arrangemang är att man behöver gå upp till rufftaket för att kunna slacka linorna i clamcleatsen. En lösning är såklart att ha dem fast i bommen och spänna/släcka i masten via block till sittbrunnen. Men det blir ju å andra sidan rätt många snören att hålla reda på då...
/N