lördag 5 november 2016

Minnet av ett båtskrälle - i bilder

Några enkla bilder från tio års seglingar med Grisslan. Oj, vad mycket skoj vi har haft ihop! Jag har så många timmar vid rorkulten på denna gamla dam, att hon kändes som en förlängd del av min egen kropp.


Med vovven Maja i hamnen på Stumholmen i Karlskrona.

Rundsvängningen inne i Stumholmens hamn, veteranbåtsfestivalen 2011.

En favorit: Grisslan förtöjd i hamnen på Idö, Västerviks ytterskärgård 2007. Idö är mitt verkliga semesterparadis.

2010 mitt i Kalmarsund. Serverar spritlunch i stilla väder till Svennis Svenbrant innan vi angjorde Västerviks skärgård.

Svennis och Grisslan på Idö. 

Sommaren 2011 bjöd endast på skitväder och konstant motvind. Pinkryss utanför Kråkelund.

Sommaren 2007 var fantastisk. Brudarna solar på fördäck i bleke utanför Gällnö i Stockholm.

Händelöp är en underbar liten fiskehamn söder om Västervik. Marias första segelsemester på Grisslan  år 2012.

2007 och jag och Ylva Lindström seglar förbi Sandhamn i Stockholm.

Länge envisades jag med att pappersnavigera. Även när jag installerade GPS så fortsatte jag med denna gamla vana.

Här, på Vippholmarna i Misterhults norra skärgård, har vi förtöjt otaliga gånger.

Min absoluta älsklings-naturhamn är Spårögloet i Västerviks skärgård. Oj... hur många nätter har man inte legat tryggt förtöjd här!

Mary på fördäck i Harstenas underbara hamn. När jag numer bor på sydkusten så har jag svår längtan till denna ostkustens pärla.

Snabb, tillfällig landning vid Gråskär (Östergötland) 2013.

Från ett av tvenne besök på Hävringe. Detta foto från 2013.

Jag satt mig i gummibåten för att ta ett par kort på Mary och Micke när de seglade. Östergötland 2013.

Ett av mycket få kort från Grisslans årslånga vistelse i Karlskrona 2010. Här på Stumholmen, just utanför Båtbyggarskolan där jag utbildade mig.

Svennis utanför Jungfrusund. 2012 års finaste dagar med sol och bleke.

Vid ett av Grisslans få besök i min gamla hemskärgård Figeholm. Ankrade henne och plåtade.

 Från boxern Majas första seglingsvecka.

 Tekla seglade från Västervik till Kråkelund år 2011.

 Från första året med Grisslan. 2006 och ankrad utanför Hästö, Karlskrona.


Någon gång från 2006. Ylva Lindström har det gött på Grisslans fördäck. På väg mot utklippan.


Inga kommentarer: