onsdag 28 mars 2012

Rapport från slipdammets nejder

Eftersom jag numer, mot all rekommendation, äger tre båtar i olika stadier av ofärdighet så har jag möjlighet att sprida mina gracer mellan dem som jag önskar. Komplicerad mening? Obegriplig? Låt mig omformulera mig: med fler båtar man kan växla mellan roliga och trista jobb.

Pluggar limmade och islagna. Lägg märke till att pluggens sidor är fransiga. Det beror på att de doppats i myrsyra (härdaren till Aerolite) innan islagningen.

Pluggning tillhör kanske inte det roligaste i båtsvängen. Det är aningen monotont och har många moment, som vart och ett måste göras perfekt. Men det är ett ganska trivsamt sätt att fördriva en kväll med. Dessutom är det ganska belönande eftersom resultatet är så stiligt.


Bästa verktygen för att hugga pluggar: ett brett stämjärn och en liten träklubba i bok.

I början av träbåtskarriären så är man av förklarliga skäl tämligen högtidligt stämd inför moment som pluggning eller nitning. Men efter några hundra gånger så mäsrker man att det sitter i fingrarna (muskelminnet) och man ser nästan slarvig ut när man ångar på. När det gäller huggningen av pluggarna så är det onödigt att vara så förskräckligt petnoga. Ytorna skall ju ändå oftast slipas efteråt, så det gör inget om det blir lite repigt runt dem.

Så ser pluggen ut när den huggits med stämjärn och sicklats med parkettsickel. Det går också utmärkt att hyvla rent med en liten och mycket vass stöthyvel. Dock utsätter man sig då för risken att slå flisor ur underlaget.

Ytterligare en anledning att inte överarbeta det hela är att det då tar orimligt lång tid. Det blir många pluggar på en träbåt! Man skall också komma ihåg att ytan inte är färdig förrän den har lackats. Att finslipa träytor med superfint papper är bortkastat eftersom det är lackytan som avgör hur det ser ut. Det räcker gott med 180-papper. Det viktiga är att ytan är jämn.

Lycklig båtbyggare med sin älskade slipmaskin.

Efter orimligt lång tid är lilla Katla redo för just slipning av däck och skrov. Träbåtsägaren blir på nolltid något av en mästare på all form av slipning av trä och lack. Eftersom man slipar så inutavhelvetes mycket och ofta så lönar det sig verkligen att skaffa bra maskiner. Om jag förfogade över hejdlöst många penningar så skulle jag utan tvekan skaffa mig en uppsättning Festo. De är helt enkelt bäst. Men undertecknad och styvfar Ström har hittat en något billigare favorit, nämligen Metabo. Bra grejer som håller länge.

Katlas akterdäck efter nåtning och slipning. En lärdom är att det inte skadar att göra ribben någon mm tjockare än fisk och skarndäck, eftersom man då har mer slipmån om underlaget visat sig vara något ojämnt.

Slipar man stora däck eller skrovsidor så kan man behöva långklotsa ytorna. Alltså fästa slippapper på en böjlig bräda med handtag i ändarna och på så sätt jämna ut sliptrycket. Annars är risken att man får gropar och åsar. På ett så litet däck som Katlas, däremot, räcker det gott med slipmaskin, känsla och försiktighet.

Skarndäck och avbärarlist slipade. Man börjar ana hur stiligt det kommer att se ut när det är betsat och lackat.

Personligen föredrar jag excenterslip för träslipning och skak för lackslip. Bandslip är riskabel att använda på plana ytor eftersom den avverkar så kraftfullt. Lätt hänt att sabba ett helt däck på några få sekunder. Själv använder jag den istället som hyvel när jag t ex grovformar rorkultar direkt efter efter limningen. En vanlig hyvel gör visserligen samma jobb lika bra, men blir slö av det hårda limmet.

En riktigt hyfsad stumlask på Katlas översta bordvarv efter spacklig och slipning. Många tror att lasken sågas innan man fäster bordet, men det är fel. Borden nitas fram till ca 60 cm från den tänkta lasken, läggs omlott, dras samman med tvingar och sågas tillsammans. Snittet skall ha en liten vinkel mot bordet.

Ett av träbåtsbyggandets riktigt knepiga moment är sågning av laskar. När man väl fått häng på det hela så är det egentligen inte särskilt svårt. Men det är aningen skrämmande eftersom laskningen görs sist, alltså när bordet eller balkvägaren eller vad det nu är man laskar redan sistter på plats. En misslyckad laskning kan alltså fördärva flera dagars jobb. En dålig lask är mycket svår att fixa till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man göra likadant om man inte bygger en båt utan byter en del av ett bord och vill stumlaska i båda ändar?
/Martin

Nyström sa...

Hej!

Jag skulle tro det. Skicka mig ett mail på niklas@17kyssar.se så kan vi utreda ämnet grundligare!
/Niklas