söndag 26 februari 2012

Förlorad i stämjärn

Har man väl börjat hamstra verktyg så är man hjälplöst förlorad, och i verkstaden i Fliseryd har vi förlorat oss i vassa eggar. Senaste tillskotten kom i form av tre stämjärn och en skölp. Samtliga från anrika E A Berg i Eskilstuna.

Största behållningen utgör detta 40 mm stämjärn. När det hittades bland diverse rostiga gamla filar och annat bråte så var det skamfilat och hade ett gammalt sprucket handtag i genomskinlig, grön plast. På bilden är det slipat och försett med ett nysvarvat handtag av björk.

Det svenska stålet biter, tamejfan! Gamla fina Eskilstunastål mäter sig helt klart mot nya dyra japanska eller engelska. I alla skärande verktyg kompromissar man mellan hårt, hållbart stål och mjukt som kan slipas riktigt vasst. Personligen tycker jag E A Bergs kompromiss träffade mitt i prick. De blir riktigt vassa och håller en god stund mellan bryningarna.

Denna typ av ställ är enkla och roliga att göra och sparar skärpan på dina järn. Nu måste jag nog ändå sluta med samlandet. Förutom dessa som pryder väggen i verkstaden så står det ytterligare tretton i verktygslådan. Emellertid återstår en sak innan jag blir nöjd med samlingen. Titta på bilden och finn två fel!

Om du är ute på loppis eller auktion, så håll utkik efter den berömda "Hajen", alltså E A Bergs sigill som stämplades in i stålen. Även till synes risiga exemplar är värda att fixas upp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Plast är snart att betrakta som retro ;-) - peak oil du vet...

F-1186

Nyström sa...

Jo, och att nuförtin fixa ett nytt handtag i trä är lätt. Att i framtidens plast-retro-iver gjuta ett i genomskinlig akrylplast blir gissningsvis svårare. Men jag tror inte vi kommer att lida brist på gamla fula plasthandtag ännu på länge!

Ett av mina riktiga favoritverktyg är f ö en sådan där hammare med huvud av genomskinlig gul plast. Den är -förutom riktigt bra- tämligen fulsnygg.