måndag 16 maj 2011

Täta en läckande båt

Åren flyter samman och man har svårt att hålla reda på i vilken ordning man än en gång river båthus och drar iväg Grisslan till Ernemar, Oskarshamn. I år blev dock sjösättningen lite senare än föregående år och lite pyssel med tätning blev nödvändigt. Knepet härvid är som följer: spola båten invändigt med en trädgårdsslang för att se var det läcker. Ta sedan en patron med bitumen (bästa märket är Hagmans kallasfalt) och tryck in i springorna. Lägg en remsa papperstejp över det hela och avsluta med att måla över det hela med bottenfärg. Detta tillvägagångssätt är i det närmaste idiotsäkert. Tejpen sitter kvar tills båten sväller ihop, och skulle den ändå släppa så tar bitumenlagret hand om det hela.


Varje år blir man lika glad när man avtäcker. I ett båthus ser man inte helheten, men så snart man drar av presenningen så ser man linjerna igen.

Grisslans snobbrand sjunger på sista versen. Nästa år blir den omgjord men i år får den hänga med. Nuvarande rand är målad med Internationals "Brightside", och den färgen kommer inte att målas på min lilla gumma igen. Skräp. Håller inte.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Jag har använd mig mycket av dina tips och är väldigt nöjd med min lackning som jag tog från din guide. Jag har en eksnipa som läcker väldigt mycket och får sjösättas i grund för att svälla i en vecka varje sjösättning. Men även efter så kommer det in vatten genom skrovet. Jag har nu skrapat botten för en tätning som jag ska lägga på. Jag ska bottenmåla också dvs. Vilken ordning hade du gjort detta? Ska jag göra som du skriver med tejpning Och sen bottenmåla över ?

Unknown sa...

Min fråga kom fram lite fel. Är det destruktivt att använda bitumen över alla skarvar eller bör båten få läcka lite?