torsdag 29 maj 2008

Byt ut dina gamla sketna mässingsskruvar!

Gamla nitar och skruvar påväg ut ur Grisslans skrov

Gamla folkbåtar läcker. Anledningarna kan förstås vara flera, t ex dåliga laskar/laskbrickor eller att fuktrörelser (båten tillåts torka ut för mycket) gör att skrovet "glappar upp". Vanligast är nog ändå kassa bottenstockar och kassa skruvar.
Särskilt det sistnämnda är ett ofta uppträdande problem på gamla folkbåtar. De är nämligen oftast byggda med mässingsskruvar i spunning och bottenstockar. Och mässingen blir verkligen inte bättre med åren... zinket i mässingen lakas ur och lämnar kvar en porös och pulvrig skruv med låg hållfasthet. Ofta kan en läckande folkbåt bli som ny bara man byter ut dessa skruvar!
Det finns dock ett par svårigheter man måste forcera. Den första är faktiskt materialval och pris. Det absolut bästa är bronsskruv, men det är svårt att få tag i på hemmaplan och måste importeras från t ex England. Alternativet -som lär vara ganska likvärdigt- är rostfri, syrafast skruv (betecknas a4 eller aisi 316). Dyrt som guld, och priser på 8-10 kr per skruv är inte ovanligt.
Den riktiga svårigheten ligger dock i att få ut de gamla skruvarna. Det är mer regel än undantag att skruvskallen smulas sönder när man sätter mejseln i den. Håller den så går skruven av strax ovanför gängorna när man dragit ett par varv. Och knepet för att få ut dem är pilligt men fungerande -man knallar iväg till Classe O och inhandlar en sats "grispittar", en vänstergängad tapp som gängas in motsols i den gamla skruven och tvingar ut den.
Vidare: tryck in lite linolja i hålet, doppa den nya skruven i fernissa och skruva i den med skruvmejsel (inte med dragare, du riskerar att dra alldeles för hårt och även att slinta och förstöra skruven). Pensla sedan i lite linolja i försänkningshålet innan du kittar igen det med linoljekitt (vanligt fönsterkitt alltså). Linoljar man inte hålet finns det en risk att oljan i kittet sugs in i trät och kittningen blir torr och pulvrig.
Nya skruvar och ev några bytta bottenstockar gör verkligen underverk, och din båt tål återigen hårda kryssar utan att läcka i spunningen.

1 kommentar:

Neglingevarvet -47 sa...

Lödkolv värmer skruven och har då god chans att nästan skruva ur sig själv.
Mvh/Gillan.se