I Föreningen Allmogebåtar Blekinge restaurerar vi däckaren Lovisa till något i stil med originalskick. Här är några nya grejer!
När snipan kom till Blekinge i början av 1900-talet så konkurrerade den snabbt ut den åldriga blekingsekan. Framför allt så hade den fördelen av att, med hjälp av sin fylliga akter, kunna bära en tung tändkulemotor utan att sätta sig på ändan och bli tung i vattnet. Blekingsekan var en uttalad segelbåt med bra släpp i häcken. Om man satt i en motor så dippade den ned baken ochh akterspegeln i vattnet med turbulens och baksug som följd.
För att skydda motorn mot regn och rost så täckte man den med en kapp (alltså ett litet hus i aktern). Snart fann man att denna lilla kapp var rätt bekväm att ha när man vrakade (drev) med garn. Där inne kunde man vila medans garnen fiskade på natten. Emellertid ville man ha det lite skyddat när man körde också. Då konstruerade man en uppfällbar styrhytt som satt på skjutluckan. Detta ledde såklart till att man började bygga fasta styrhytter på kappen. Det var i detta skick vi kom över Lovisa, alltså med en hemskt ful styrhytt på kapptaket. Det såg förskräckligt ut, och var likaså försräckligt förfallet.
I gamla tider så satt en pojk på kapptaket och gav krok till karlen som stod i styrbords lucka och betade och lade reven. Pojken mannade också pumpen. Och i fördäcksluckorna stod man och drog och lade garn. Det lilla fiske som vi kommer att ägna oss åt kan göras utan dessa finesser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar