söndag 18 oktober 2015

Pierina 1960

Ytterligare ett tillskott i båtflottan köptes in för någon vecka sedan. Det rör sig om Swe F-612 "Pierina". Alltså ytterligare en folkbåt, som från och med nästa sommar kommer att hyras ut genom vår nya uthyrningssite www.kf-yachts.se. Själva uthyrningssidan köpte vi tillsammans med båten.

För en folkbåtstok som jag, så bjuder rorsmansplatsen knappast på några överraskningar, men det är förvånansvärt tydligt att alla folkbåtar har sin egen själ. Vår nya F-612 är påfallande olik vår F-1329. En helt annan känsla!

Hon är byggd 1960 i Norrtälje av den berömde Enar Johansson. Jag har tidigare varit ombord på en av hans båtar, nämligen F-866 Malin.Hon ägdes länge av hedersmannen Göran Andersson i Västervik, och vid ett tillfälle för några år sedan så bjöd han på en tur till Idö. Jag konstaterar att Pierina är snarlik Malin, med mast på däck och med ett förligt skott som tillsammans med några praktiska hurtsar avgränsar förpiken. Detta arrangemang är kanonbra om man har barn, som då får "egen kupé".

Här ligger hon vid vår brygga till vänster om Nils Göran Perssons pärla. Lägg märke till det annorlunda däcket av flexi-teak. Inte det mest klassiska kanske, men tätt och halkfritt!

Enar Johanssons båtar är ovanligt snitsigt byggda. Min gamla Grisslan var ju ett standardbygge från Söderköping, och uppvisade alla de trista tecknen: bräckta spant i mängder, läckande ruffhörn osv. Det gör inte Enar Johanssons båtar (förutsatt att de skötts normalt, förstås). De är byggda med omsorg och med utvalt virke, och det gör mycket stor skillnad! En hastigt byggd båt med halvtaskigt virke håller helt enkelt betydligt sämre.

Kolla fotlisten i fören. Snitz! Hon är dock för närvarande något sliten i ytorna, och till nästa sommar skall hon ha fått ny bets och fernissa.

På akterdäcket hänger motorn ned över akterspegeln via Folkbåtscentralens klassiska motorfäste. Konstigt nog har jag faktiskt bara sett sådana på håll och på bild, och idag -denna underbara höstsöndag- hade jag alltså för första gången nöjet att använda ett dylikt. Jag konstaterar att de fungerar precis så bra som det sägs. Enda minus är i mitt tycke att det kan vara en smula krångligt att få i sprinten som håller motorn i uppdraget läge.

Fr v: Vår nya Pierina, Tomas Lestrups Tiedemankryssare Amber, min egen fiskeknubb Dyning. I bakgrunden Saxemara Båtvarv och en färgsprakande höst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Jag heter Anders. Jag är nyfiken på om någon vet var folkrätten Malin 866 finns idag. Vem är ägaren? Min far Sture Jansson beställde den 1963 av Enar. Jag har film från när båten byggs och jungfrur 64. Jag var nyfödd och låg på dunken.