Ungefär såhär har det sett ut sedan toppluvan uppfanns: tvenne tjärdoftande herrar i halvdana kläder monterar med möda ett ovilligt stycke trä i en gammal eka. Men på 2000-talet bygger vi med laser. Oh yeah!
Mycket bra modell från Bosch. Krysslaser (eller vad tusan det nu kan kallas) som rätar sig själv, monterad på ett stativ. Naturligtvis helt perfekt även då man skall dra ut snobbrand eller vattenlinje.
Sin främsta fördel har denna metod när det gäller att märka ut och borra hål för basade spant. I båtens ändskepp så är de s-formade i sidled för att peka åt rätt håll, och det är mycket lätt att få till med en garanterat vertikal laserlinje. För att det skall gå smidigt att få dit spanten så börjar man med laserlinjen, och borrar hålen genom bordläggningen längs densamma. Nästa steg är att sätta av streck intill hålen som markerar spantets sidor -gör man inte detta så är det mycket svårt att få de förbannade hålen och nitarna i mitten av spantet. Glöm inte detta, för det är ett ovärderligt tips som sparar både virke och humör.
Laser med vattenpass ljuger icke. Det blir garanterat vertikalt. Men då är det ju såklart viktigt att själva båten står i våg!
Även snygga nitrader är enkla att få till med lasern. Det kanske låter fjolligt att vara så toknoggrann med detta, men snygga nitrader förhöjer båtens utseende rejält! Nitar som sitter huller om buller ser förskräckliga ut. Och även om det inte gör något alls för konstruktionen att de sitter någon cm hit eller dit, så blir intrycket att båten är slarvigt byggd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar