tisdag 14 december 2010

Mer däck och sarg!

Kallt i verkstan, ja för fan! Men det går ändå framåt. Den svårbasade mahognyn till sargen fick istället lamellimmas, och första steget i denna process var att göra jiggar, klyva bräder, hyvla lameller och slutligen basa dem för fixering i jiggarna. Trots intensiv basning och föregående blötning av lamellerna så visade de sig vara ganska svårböjda. Ingen brast, men morgondagen lär visa om de stannat i formen någorlunda. Jag har onekligen mina tvivel... Men det lär åtminstone gå att pressa ihop dem igen för epoxilimning.

Två jiggar på varsin lastpall, en för vardera akter- och försarg. För att utjämna trycket och för att inte få fula märken i träet försågs de med filt som häftades fast. Sanning att säga luktade filten inget vidare, då min skeppshund Maja haft den stora artigheten att skita på den.

Så snart de fördömda lamellerna kommit på plats i jiggarna -klyva breda bräder i bandsåg rekommenderas inte eftersom det är skitjobbigt- så påbörjade undertecknad och kollegan Johan arbetet med däcksribben. Detta är ett arbete vi sett framåt emot med viss bävan. Vi trodde det skulle vara svårt... ha ha ha! Kanonenkelt. Grovsågning i bandsåg och finpassning med rasp (Johans tool of choice) och Lie Nielsen-hyvel (den högfärdige Niklas tool of choice), och varje ribb tar omkring femton minuter att färdigställa helt.

De fyra första däcksribben på plats. Innan man börjar lägga skall man se till att ytan man skall fylla verkligen fylls av hela ribb. Det är inte önskvärt att få en liten smal skitbit i slutet. Med viss beräkning blev våra ribb 34 mm breda för att den sista biten skulle bli ca 33 mm.


I övrigt går det särskilt bra att notera att fotografierna är tagna av Johan, medelst Iphone. Den egna kameran saknar laddare, och undertecknad saknar medel till att skaffa ny. Lärdom: bli inte båtbyggare om du vill tjäna massor av klöver!

Inga kommentarer: