torsdag 4 februari 2010

Blif er egen hyfvelmakare

När man väl får smak på att tillverka egna verktyg är det inte lätt att låta bli. Dagens projekt blev en 12 mm falshyvel, och till min förvåning tog den mindre än tre timmar att tillverka.

Tro mig när jag säger att arbetet blir dubbelt fröjdefullt då man använder egenhändigt förfärdigade verktyg. Och en sådan här hyvel gör man lätt. Ämnet måste rikthyvlas mycket noggrannt innan vidare bearbetning. Hålet för stål och kil borras ur och huggs rent med stämjärn. Övriga uttag görs med bandsåg och kvistborr.

Efter överläggande med expertisen på Träbåtsakuten föll valet av träslag på bok. Bok skall enligt uppgift vara slittåligt och hållbart. Dessutom upptäckte jag mycket snart att det var ett förnämligt material att arbeta med. Inte alls benäget att flisa sig eller spricka. Stålet kom ifrån en gammal uttjänt putshyvel och filades och slipades till rätt form. Eggen är slipad till 30 grader och brynt sylvass. Jag kan inte nog tala mig varm för Tormeks våtslip. En idiot kan få ett stål kanonvasst med deras slipjiggar.

2 kommentarer:

Pär Simon sa...

Jaha, så har man fått en ny sida att följa, som om det inte var svårt med att få tiden att räcka till ändå...
Det är ju bara det att jag blir så inspirerad till att komma till skott själv. Jag har i många år gått och drömt om att lära mig bygga båt och lyckades t.o.m få bidrag till en kurs på mitt 50-årskalas. Så nu är det bara tiden... Har dock lovat mig själv att jag ska bli färdig med ombygget av huset innan jag sätter händerna i nytt projekt. Men tankarna är redan där och inte lär det bli bättre nu, när jag har hittat din blogg. Det ska bli kul att följa bygget! Lycka till!

Pär Simon

Nyström sa...

Tjena!
Ös på med kåken och sedan är det bara att skruva upp stapelbädden och dra igång!