tisdag 24 februari 2009

Ståhöjd är för veklingar!

Till den som tror att båtliv går ut på att ha med sig halva bohaget till sjöss säger jag: det går nog, men det blir inte nämnvärt roligare av det. Jag tror helt enkelt inte sjölivet går ut på att ha det bekvämt. I alla fall inte bekvämt som i kylskåp/toalett/dusch/dvd.

Allt som oftast hör man hur folk som skaffat småbarn gör sig av med båten i tron att dessa två äro oförenliga. Fel. Fel! Själv uppvuxen i småbåtar och gamla tält är jag ett lefvande bevis på motsatsen. Dessutom tillhör jag dem som anser att barn mår bra av lite äventyr. Tänker jag tillbaka på min barndom, så är det knappast timmarna framför en Commodore 64 som dyker upp först. Snarast läckande tältduk, gäddor och små snurrebåtar med ett litet kapell.

En liten båt som kommer in i grunda vikar, ett par fiskespön, ett groggbord, en skeppsklocka och en god kamrat. Vad mer kan en människa begära?

Fördelarna med folkbåten haglar såklart tätt! Vana seglare som aldrig förut seglat en båt med låga fribord blir ofta lyriska av seglingsupplevelsen och närheten till havet. Man blir helt enkelt ett med omgivningen, och man färdas i naturen, inte på den.

Själv har jag ännu inte sett att maten skulle smaka bättre i en femtiofotare än i en folkbåt. Dessutom kan väl inte femtiofotaren ens lägga till där kantarellerna växer... Nå, det kan väl vara osagt, och det kanske inte är jämförbart. Men jag vill lova att det smäller högt att krypa in i en mysig folkbåtsruff en sen sommarnatt och höra näktergalen sjunga strupen ur sig och krusningarna klucka mot klinken.

Kanske aningen krum i ryggen efter en månad, men sin egen herre och sunt väderbiten.

1 kommentar:

Zimba sa...

O´hoj!

Tackar för peppningen på min blogg, nog så viktigt i träbåtssammanhang. Träbåtsbloggar är för mig en ocean av kunskap, så även din! När jag ska göra något på Zimba brukar jag surfa runt på mina favorit bloggar för att få inspiration och tips.

//Mattias