Någon gång i slutet av 1800-talet så kom man på att det inte nödvändigtvis måste vara obekvämt att arbeta på en liten fiskebåt. Men det tog lång tid innan man verkligen gjorde allvar av det hela.
I en rundgattad fiskebåt med motor så började man snart att bygga en hytt över motorn. Vi bygger just nu en dylik i vår fiskebåt Lovisa från 1957. I blekinge kallar man gärna dessa rundgattingar för knubbar. På ostkusten för däcksbåtar. Lika gärna i blekinge för vrakbåt, eftersom man ofta brukade dem för att vraka, dvs driva med sina drivgarn efter t ex lax. Under den lilla hytten, kappen, kunde man skydda sig mot vädrets makter medan man väntade på att dra hem drivgarnen.Efter en tid kom man naturligtvis på att man kunde ha en liten styrhytt. Väggavarvet i Karlshamn kom på att man kan göra den uppfällbar, stående på kappens skjutlucka. Många byggde en liten kioskliknande hytt permanent. Ofta mycket ful.
När jag fick Lovisa så var hon försedd med en dylik, dödsful, kiosk. Vi rev den omgående, och nu har vi snart byggt en klassisk kapp istället.