lördag 27 april 2019

Ursäkta!

Jag har haft lite att stå i, och har aldrig trott att någon egentligen följer min blogg. Men till min förvåning så visade det sig att flera har väntat med spänning på fler inlägg. Sorry!

Vintern och våren har varit ytterst produktiv, och här är en bråkdel av vad som hänt, i bilder.

 Dyning, som hon var när hon byggdes för laxafiske.

En kul grej var att återställa min fiskebåt dyning till originalutförande. Såklart bara en liten fritidssyssla, men ett lyft för båten som nu är ännu bättre som arbetsbåt. Jag har alltid velat ha en fiskebåt och nu har jag en. Eller... tammejfan två. Mer om det nedan.


Athle i vintras just när det nya akterdäcket lagts.

Den gamla snipan Athle (döpt efter sin nu avsomnade ägare Torsten Athle) har länge möglat längst inne i varvets båtskjul. Den kom som gåva till Blekinge Museum som i ungdomligt oförstånd tog emot den. Båtbyggaren Robert Palmkvist byggde den under bar himmel och basade över eld invid ett flyttblock i Risanäs någon gång på 20-talet. Den höjdes efter ett tiotal år med ett bord, och kring 1950 fick den ruff.

Här är Torsten Athle själv under 1970 års vårrustning av båten som alltid låg på Flora Båtklubb i Ronnebyån.

I vintras helrenoverade vi den till ett passande skick. D v s att åldern syns. Den gamla motorn av fabrikat "Karl-Erik" slängdes ut för en sådär tio år sedan, och nu har vi köpt in en totalrenoverad och helläcker Albin O21 från Motorreparationer Kristinehamn AB. Den skall monteras om någon vecka, sedan blir det grand "re-launch" till sommaren.

Athle kommer allt framgent att ha hemmahamn här på Saxemara Båtvarv.

 En mattslipad skrovsida som just fått en mahognylist epoxilimmad.

40-fots havskryssaren Salamis byggdes här 1979-81 av Tage Olsson och ritningen till henne kom från hans brorsa Olles penna. Ända sedan dess är hon årligen skött här på varvet. I år hade det gamla Aero-Lite-limmet (flygplanslim från 40-talet) gett upp här och var i det limmade kravellskrovet. Lösningen blev fräsning och nåtlimning med mahognylist och epoxi. Omkring 13 meter som dolts med betsning och laserad lack. Passar hyfsat i färg och ses endast om man vet var listerna är. I övrigt försvinner de in i helheten som utgörs av hennes extremt blankförnissade skrov. Mahognyskrov fuktarbetar tämligen obetydligt och medger användandet av härdlack (två-komp) av märket Perfection. Denna lack är hemsk att arbeta med. Lägger man för tunt så ser den matt ut. Lägger man för tjockt så rinner den som tusan och ser ut som en gardinfabrik. Knepet är att rolla på den med finskumroller och eftersträva med jetstrykare eller moddlare. Ser i bästa fall ut som rena billacken. I år blev det riktigt fint.

 Zaima, snart under namnet Glass-truten, under ombyggnation. Premiär 6 juni.

En intressant nyhet är att jag startat ett nytt företag under namnet Nyströms Brygga Restaurang AB ihop med nya kompanjonen Svante Rasmark. Vi köpte in väggabygget Zaima fd Norrviken från 1975 i syfte att bygga om henne till restaurangbåt med betoning på glass, sill och pilsner. Den 24 april fick vi bygglov för att lägga henne permanent i Ronnebyån, nedanför torget. Från och med juni är vi glassbåtsägare med Sia-glass på menyn.

Lokes nya finska 2-taktsmaskin på 7 hkr.

När jag förra sommaren sålde min lilla "Katla", alltså båten jag byggde på båtbyggarskolan, så fick jag en annan båt emellan. Nämligen "Loke" som jag skrivit om förr. Nu är han min och jag slängde genast ur den lilla Göta 2,5 hk-aren från 30-talet och installerade en Vire 7 (finska Valmet) istället. Ett litet experiment i sammanhanget är att jag satt den på en svetsad stålbädd istället. Det ser finfint ut!

Sålunda ser Loke ut under segel. Snart puttrar hon också för sin nya Vire 7-motor.

Nåväl!

Detta var en kort uppdatering och ett mikroskopiskt urval av de otaliga grejer vi har åstadkommit här på varvet sedan jag, pinsamt nog, skrev mitt senaste inlägg i November. Jag lovar bot och bättring!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt att du är tillbaka (på bloggen)!
Jag började bli orolig nästan

Nyström sa...

Tack!

Feffe sa...

Går Zaima under bron vid ronneby hamn?

Johan Svanestrand sa...

Kul med nya inlägg! Hittade din blogg pga ett nyvaknat intresse för båtträ. Är relativt ny ägare till en urgammal plastsegelbåt och har nu börjat ta hand om länge försummade trädetaljer. Och då vill man ju lära sig att göra allt riktigt! Tack!

Anonym sa...

Tack! Nu när träbåtsakuten är borta är din eminenta blogg ett av få anledningar att ha ett abonnemang ,,,Med vänlig hälsning från Göteborg

Lars Gleby sa...

Kul att se att du kommer med uppdateringar emellanåt. Har du fortfarande kvar dina tre uthyrningsfolkor? Är där något intresse hos folk att hyra dem? Anledningen till frågan är att jag köpte på mig en extra Folka i våras medan min första står på land för reparation. Vill inte gärna sälja hur som helst, så jag funderar på att hyra ut till hugade entusiaster.