söndag 2 september 2018

Våra båtar 3: Pierina

För tre år sedan fick jag erbjudandet av André Krasemann att köpa hans sista uthyrningsfolkbåt och även namnet på uthyrningsfirman. Jag nappade och därmed blev Swe F-612 Pierina min.
Pierina förtöjd över vajande tång i 2018 års underbara maj månad. Då hade vi just bytt ut hennes gamla tak mot ett nytt. Den nya duken är ett gammalt bomullssegel från 40-talet. Från en folkbåt dessutom.

Enar Johansson i Norrtälje är känd för synnerligen välgjorda folkbåtar, och Pierina är ett av dessa fina byggen. Vanligen har folkorna genomgående mast och blott tvenne kojer. Enars båtar har mast på däck, skott därunder och två mindre kojer i förpiken. De känns därmed lite mer ombonade. Man kan förledas att tro att den extra inredningens tyngd skulle göra dem slöa, men jag tror inte det. Lärkskrovet håller sig torrt och lätt, och det är dessutom nätt byggt. Pierina har vunnit två regattor i Saxemara Classic Boat Show. En gång med en okänd engelsman som skipper, den andra med den kände folkbåtsseglaren och båttestaren Curt Gelin.

Pierina har ett ovanligt väldisponerat kök. Det tvålågiga spritköket (Origo) är inbyggt i en lådtopp. Under detsamma finner man grytor och dylikt. Ovanför finns noggrant byggda fack för tallrikar, muggar och glas.

En märkvärdig sak med Pierina är att hennes rigg sjunger. Vid minsta vind sätts stående rigg i svängning och en stilla, svajande ton genljuder i hela båten. Gillar man detta så gör man det. Andra störs. Vare som det vill med det, av mina fem folkbåtar så är Pierina den mest populära uthyrningsbåten.

En vacker blekingekväll i juni 2018.

I Pierina har jag nästan mött döden. En sen festnatt vid Harö Holmar så somnade jag och Micke gott. Dagen efter så vaknade vi förvirrade med sot i mun och näsa. Micke gick upp och satte sig på ön och kvicknade till, medans jag åter lade mig i båten. Vi blev koloxidförgiftade av en fotogenlampa bägge två, men eftersom jag återvände ned i ruffen så drabbades jag värre. Alla i min omgivning trodde att jag var aspackad i flera dagar, men i själva verket så var jag omtöcknad av förgiftningen. En vecka senare så var jag vid fullt medvetande.

Så firas en ledig helg på Harö holmar. Lägg märke till Pierinas fula teakimitationsdäck. Så såg de ut innan man lyckades göra dem snygga. Men! De är täta!

Vid de få tillfällen som jag och Mary har möjlighet att segelsemestra någon dag eller två så är Pierina det självklara valet. Vi får dock se hur det blir med den saken när F-443 Elinore är klar lagom till nästa sommar.
Pierina vid rundningsmärket vid Danaholmen på regattan 2018. Där kom hon tammejfan sist!

Inga kommentarer: