söndag 2 september 2018

Våra båtar 1: Däkan

Vi har samlat på oss en satans massa underbara båtar här på Saxemara Båtvarv. Nu vill jag skriva lite om dem.
I mitt tycke sann skönhet: klyvare, fock och gaffelsegel. En vacker sensommardag ute på Östersjön.


Däkan är en fiskekoster byggd 1956 av Artur Olsson på Joggesö. Samma Olsson som alltså startade Väggavarvet i Karlshamn. Första gången jag såg henne så låg hon inne i varvet jag just tagit över, och en besökande tog en titt på henne och sa "Jaså, det är Artur som har byggt henne". Det listade han ut direkt eftersom han visste att Artur hade ett speciellt sätt att sammanfoga bottenstockarna med upplängorna (=de sågade spanten). Till skillnad från de flesta som vanligen bultar dem i en rund lask så skruvade han dem alltid till bottenstockarnas sida. Och övergången gav han en fyrtiofemgraders vinkel istället för den vanligare rundade sådana. Jag var imponerad av denna pricksäkra fullträff. Och mycket riktigt så kan jag, efter att ha sett flera av Arturs båtar, konstatera att han alltid skarvade spanten till bottenstockarna på detta sätt.

Strax innan start i Allmogeklass-regattan på Saxemara Classic Boat Show 2016. Lätta vindar, och därför en blygsam placering.

Nu ägs hon sedan några år tillbaka av Föreningen Allmogebåtar Blekinge och ligger vid min brygga på Saxemara Båtvarv. Förre ägaren riggade henne, aningen överambitiöst, med klyvare, fock, gaffelsegel och toppsegel. Hon ser verkligen ut som en skuta i miniatyrformat, men är en smula svårhanterlig med alla fall och skot. Hon är ju faktiskt bara en koster på ca 6 meter. När väl seglen kommit upp så är hon dock en skönhet, en välseglande trygghet och en naturkraft som imponerar även på moderna seglare. I våra årliga regattor på förhållandevis korta triangelbanor så kan hon såklart inte mäta sig med smäckrare och snabbare blekingsekor, men på långa bogar är hon stabilt snabb.

Riggning och provsegling under en mycket stilla, och lika het försommardag 2014. 

Motorn är en helt underbar Säffle 5 hk tändkula i prima skick. Eftersom hon är en medlemsbåt som alla skall kunna använda så är motorn försedd med gasolvärmning och Dynastart. Alltså en sådan där genialisk startmotor och likströmsgenerator i ett. Drivlinan består av en koppling och en reversibel propeller. När man lägger kopplingen i drivning så roterar propellern, och med en spak ställer man bladen i fram- eller backdrift eller i neutralläge. Fördelen med detta gentemot ett vanligt backslag är att man kan köra hur sakta man vill oberoende av varvtal.

FABB seglar den gamla damen under ett styrelsemöte 2017. Fast det är kanske fel att kalla henne gammal dam, eftersom namnet Däkan är blekingedialektens ord för tösen eller flickan.

Om man går med i FABB, alltså föreningen, så får man bruka henne närhelst man vill. Några kunniga medlemmar instruerar villigt i konsten att köra tändkula. Rekommenderas!


Inga kommentarer: